Inspirerend COACHEN van medewerkers

22 april 2018
Sandra Lagace
1 reactie

Wanneer ben je een manager die inspirerend is? Wanneer coach ik en wanneer niet? Wat is een coach eigenlijk precies? Hoe doe je het eigenlijk allemaal? En hoe plan je het? Wanneer er een medewerker voor je neus staat die hulp nodig heeft, of het gaat niet zo lekker met een medewerker, hoe pak je dat dan aan?  Wat is je rol als HR manager, manager of directeur?

Ik schreef ooit in een blog dat Confucius het door had. Namelijk dat het leven eigenlijk heel simpel is maar dat we het onnodig gecompliceerd maken.. Inspireren doe je, om te beginnen, door je te verdiepen in de ander, door echt begaan te zijn met de ander.

Als leidinggevende zou dit iets moeten zijn wat je van nature af gaat. Authentiek Leiderschap noemen ze dat. Anders wordt je geen manager, toch? En geen enkele training kan je leren hoe je inspirerend bent wanneer je dit niet diep van binnen voelt, dit wil.

 

Er wordt niet echt geluisterd

 

Dus, ik ben oprecht geïnteresseerd in jou en daarom luister ik naar jou. Ik luister echt naar jou. Dus, ik hoor wat jij zegt en ben niet getriggerd om jou te vertellen wat ik wil vertellen naar aanleiding van jouw verhaal. Hoe vaak, gebeurt het niet dat anderen meteen inhaken op je verhaal. `Oja, dat heb ik ook meegemaakt`, of `mijn broer had dat ook’ en je krijgt het hele relaas te horen en weg is jouw verhaal. Of je bent iets aan het vertellen en je ziet dat de ander niet gefocust is. Het verhaal komt niet binnen. Er wordt niet echt geluisterd. Dus je haakt vanzelf wel af. Hoe vaak, vraag je hoe het met iemand gaat en wil je oprecht weten hoe het gaat met iemand? En zit je te wachten op het antwoord op deze vraag. Dit weten we ook, want we zeggen meestal automatisch, `Goed!’. Als we dan doorvragen, komt vaak het echte antwoord.

Aandacht voor de ander is het begin. Aandacht zorgt ervoor dat de ander gehoord wordt. Als de ander gehoord wordt, zal hij geïnspireerd worden om te delen. Ik ben ervan overtuigd dat een medewerker haarfijn aanvoelt of de aandacht oprecht is of niet. Waarom zou ik mijn diepste gevoelens met jou delen als ik voel dat jij eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd bent in mij, als mens, als collega?

 

Werk vanuit je hart, je gevoel en de rest komt vanzelf

 

Vanuit aandacht volgt een gesprek, het delen van informatie. Vanuit aandacht kan de medewerker aangeven hoe het gaat, wat er niet gaat. Met een aantal simpele vragen kan gekeken worden naar

  • Wat er goed gaat
  • Wat er niet goed gaat
  • Waar de verbeterpunten liggen
  • Waar er hulp nodig is
  • Wat de medewerker zelf kan doen
  • Wat de medewerker wanneer gaat doen

Wat jouw rol is, ligt aan de taakverdeling en jouw relatie met de medewerker. Werk vanuit je hart, je gevoel en de rest komt vanzelf. Als je hulp nodig hebt, dan is de tweedaagse training inspirerend coachen voor HR en leidinggevenden een aanrader. Kijk voor meer informatie op de pagina trainingen op deze website.

Wij waarderen uw feedback! Laat hieronder uw reactie achter

Eén reactie op “Inspirerend COACHEN van medewerkers”

  1. Tim schreef:

    Het is zo herkenbaar wat je schrijft Sandra. De meeste managers die ik heb gehad waren niet in staat om mij te coachen laat staan om me inspirerend te coachen. Gek genoeg neem ik het deze managers niet eens kwalijk. De laag erboven die deze managers hebben aangenomen of via promotie manager hebben gemaakt zijn schuldig. Zij hadden deze mensen moeten screenen op hun coachende kwaliteiten alvorens ze op deze positie te plaatsen.

© 2019 Lagace HR Training & Coaching - Algemene Voorwaarden - Disclaimer
Webdesign & realisatie: Go Online