Afscheid nemen? Doe het respectvol!

10 april 2017
Sandra Lagace
Geen reacties

Afscheid nemen van personeel is soms lastig. Soms wordt er te lang nagedacht, of er afscheid moet worden genomen. Hoe doe je het?  Vaak schort het aan de dossieropbouw en dat maakt de besluitvorming lastig. Er hangt al `iets’ in de lucht. Beide partijen voelen dat het eigenlijk niet zo langer kan en dat het beter is afscheid te nemen. De werknemer is de voeten al in het zand aan het zetten. De werkgever wringt zich in alle bochten om afscheid te nemen maar weet niet hoe.

Hoe simpel is het om gewoon de confrontatie aan te gaan en het (op tijd) bespreekbaar te maken met de desbetreffende werknemer. Vaak zal een transparante opstelling vanuit de werkgever leiden tot een verrassende uitkomst. De werknemer zal erkennen dat het niet zo langer gaat en zal opgelucht zijn dat het bespreekbaar wordt gemaakt. Als de ruimte wordt gegeven voor het zoeken naar alternatieven (een andere baan) hoeft men geen gecompliceerde en kostbare juridische wegen te volgen.

Natuurlijk gaat het niet altijd zo simpel als hierboven beschreven. Het beste is om, zowel vanuit de werknemer als de werkgever, aan een goede dossieropbouw te doen, in goede en in slechte tijden.

Om in de slechte tijden, op een eerlijke en respectvolle manier afscheid van elkaar te kunnen nemen.

Respectvol = transparant, tijdig en op basis van de juiste informatie.

Wij waarderen uw feedback! Laat hieronder uw reactie achter

Reacties zijn gesloten.

© 2019 Lagace HR Training & Coaching - Algemene Voorwaarden - Disclaimer
Webdesign & realisatie: Go Online